Svenska Frisörskolan, Stockholm

Ända sedan jag varit liten så har jag varit fascinerad av hår. Min lillasyrra har fått vara försöks kaninen, uppskattades nog inte så mycket;)
Min kära far har alltid sagt att jag borde bli frisör o skaffa en egen salong:)
Jag har verkligen hunnit fundera mkt nu efter studenten på vad jag vill göra i mitt liv, och till slut kom jag fram till det, jag vill bli Frisör!
Tänk så roligt att kunna klippa, färga håret - få skapa och forma. Tänk så skönt för ens familj o vänner att ha en så nära bekant som kan fixa deras hår. Tänk att få jobba med något man verkligen tycker om, kanske till o med starta eget företag. Så när jag blir stor ska jag bli Frisör;)

Jag hittade den perfekta skolan som jag ville gå på, Svenska Frisörskolan i Solna, Stockholm. Jag skickade in en ansökan om intagningsprov och fick en tid, 22 Mars 2011.

Det var i Tisdags. Jag startade härifrån kl. 05.55. Åkte buss till Umeå, där jag sedan tog flyget ner till Arlanda. Första gången jag flög, en väldigt speciell upplevelse må jag säga. Jag gillade starten, hehe;)

Kl 13.00 hade jag tid på skolan.
Först fick jag gå runt o kolla på skolan, det är inte en stor skola, men ack så mysig! Direkt jag kom in där så kände jag lugnet, var inte nervös över huvudtaget. Alla var så trevliga, både elever o lärare:)

Sedan fick jag börja med intagningsprovet. Först var det en intervju där jag skulle skriva ner svaren. Det var frågor om mig och om tex varför jag vill bli frisör, vad jag tycker att frisöryrket innebär osv. Personlighetstest, där stod det meningar och jag skulle ringa in antingen A, B , C eller D efter vad jag tycker passar mig bäst. Det var riktigt läskigt, för när hon sedan läste resultaten så var det som om hon kände mig utan och innan! Så häftigt!:D Jag hade flest på dom kategorier som passar en frisör utmärkt;)
Efter det så fick jag 8 stycken hårfärger som jag skulle dela in i kategorierna varma och kalla. Sedan fick jag se bilder, hon visade snabbt upp ett papper med samma person som hade olika frisyrer, utan att tänka skulle jag säga fult eller snyggt. Gick skit bra, klarade alla:D
Sedan var det dags för det som jag mest varit nervös över, dockan! Men det var inget farligt alls:)
Jag klarade allt galant och hon blev riktigt imponerad och tyckte jag var jätte duktig:)
Då var intagningsprovet klart.

Sist med inte minst berömde hon mig, och till slut sa hon, "Grattis, du är antagen till skolan, och jag måste bara säga att det skulle vara en ära för oss att få ha dig på den här skolan".
Jag blev så sjukt glad! Fick tårar i ögonen och höll på börja gråta! Jag var så chokad över mig själv, jag visste inte egentligen att jag var så duktig. Men när hon sa att det är en ära, så förstod jag verkligen hur mycket talang jag måste ha.

Jag har svävat på moln ända sedan den dagen, och det känns så jäkla rätt, det här är verkligen min grej och det jag vill göra!

Jag är stolt över mig själv!:)


Bild från Google
Trackback
RSS 2.0