Kaninernas pubertet.

Precis som vi så kommer kaninerna in i tonåren. För dom är det när dom är runt 8 mån, och det är väl klart att dom också blir lite tråttsiga. Finns jätte många kaninägare som inte förstår det här och tror att kaninen har blivit agressiv. Men så  behöver det absolut inte vara!
När kaninerna kommer in i deras pubertet är lite olika. Men vanligtvis så är det mellan perioden 8 mån - 1 1/2år. Man märker d genom att hanar/honor kanske blir mer revirmärkande. Dom vaktar sin bur lite hårdare, kan attackera en, morra lite, blir kanske lite spralligare och honorna kanske blir skendräcktiga. Sen är det ju såklart helt olika från kanin till kanin. På vissa kanske man inte alls märker ngt medans det blir en stor skillnad på andra kaniner. Jag tar det mer som att kaninerna börjar testa en lite smått. Jag ser inget negativt med det. Kaninerna är inte elaka, det är helt normalt.

Det jag riktigt stör mig på är när kaninägare säger att deras kanin har blivit agressiv! Vet till och med folk som har avlivat sina kaniner pga av det! Det är ju hemskt!!! Klart det kan vara svårt om man just har skaffat sin första kanin och så märker man att den börjar bete sig lite annorlunda. Därför tycker jag att fler som just skaffat sin första kanin borde veta det här.
För mina kaniner har det varit väldigt olika. Några av mina hanar har blivit mer spralliga och börjat testa en lite smått. Honorna har blivit lite surare, speciellt när dom då är i brunst, men det är ju helt vanligt.
Jag hade inga problem med Laban som var min första kanin och efter åren som gått så har jag lärt mig hur mkt som helst om kaniner, har sett dom växa upp och lärt mig om deras beteenden. Väldigt fascinerande kan jag lova!
Härligt o se hur olika personligheter kaninerna har!







Kommentarer
Postat av: Rocio

Hej söta kaninägare!

Sitter på fisiklektion o har skittråkigt! Saknar dig puss puss

2009-05-15 @ 15:30:18
URL: http://rockio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0